HTML

2010.11.10. 00:42 amikeruletunk

Múzeumpedagógiai foglalkozás a Havannán

A XVIII. kerületi Pedagógiai Intézet és Helytörténeti Gyűjtemény a 2010-2011-es tanévben öt kerületi iskola együttműködésével tartja meg a Körülöttünk forog a világ – Összefogással múltunk értékeinek megismertetéséért című múzeumpedagógiai foglalkozássorozatot a TÁMOP 3.2.8/10/B/KMR „Múzeumok Mindenkinek program” - Múzeumok oktatási-képzési szerepének erősítése pályázati kiírásban nyertes projekt keretében.

A programban a Bókay Árpád Általános Iskola, az Eötvös Loránd Általános Iskola, a Csontváry Kosztka Tivadar Általános és Alternatív Iskola, a Vörösmarty Mihály Ének zenei nyelvi Általános Iskola és a XVIII. kerületi Speciális Oktató és Fejlesztő Intézmény (SOFI) vesznek részt.

A gyűjtemény munkatársai az elmúlt években is nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy kiállításaikhoz élményszerű múzeumi foglalkozásokat kínáljanak minden korosztály számára. A diákcsoportoknak elsősorban egy-egy alkalomra szóló programokat állítottak össze. A most megvalósuló fejlesztés segítségével egymáshoz illeszkedő programsorozat, foglalkoztató füzetek stb. kidolgozására és megvalósítására nyílik lehetőség, melyeket a következő tanévtől más iskolák is igénybe vehetnek majd.

A Pedagógiai és Helytörténeti Gyűjtemény az iskolák felső tagozatosai számára háromféle, a pedagógiai programokban szereplő tananyagok elsajátítását segítő foglalkozás-sorozatot dolgozott ki gyűjteményeire alapozva (a program nagy előnye, hogy számos eszközt, tárgyat fizikai valójukban is megismerhetnek a diákok). A program kidolgozásában és végrehajtásában a PIHGY gyűjteményi munkatársai mellett szaktanácsadók, munkaközösség-vezetők, illetve az érintett iskolák egyes pedagógusai is közreműködnek, véleményükkel segítik a megvalósulást.
A program az Élet a régi-új lakótelepeken című kiállításhoz kapcsolódik.
Fontos feladat, hogy a település múltjában való kalandozásokkal, az élményszerű múzeumi órák, a tematikus foglalkozások és a sajátos nevelési igényű diákok számára összeállított tematikus program segítségével olyan értékek megismerésére és átvételére ösztönözze a résztvevőket, melyek hozzásegítik őket önmaguk, szűkebb és tágabb környezetük alaposabb megismeréséhez, a társadalmi folyamatok jobb átlátásához, a közösségi célok érdekében való cselekvéshez.

„A Körülöttünk forog a világ program tematikája a szociális, életviteli és környezeti kompetenciaterület és az életpálya-építési kompetenciaterület fejlesztését célozza. Az órák tartalmának összeállításánál a NAT Ember és társadalom műveltségterületre előírt fejlesztési feladatokból indulunk ki. A program célja a kulturális örökségünk anyagi és szellemi megóvása, kulturális identitás erősítése a globalizáció korában, környezettudatos szemléletre és egészséges életmódra való nevelés, a vizuális kultúra fejlesztése, a kreativitás fejlesztése, egyéni gyökerek, emlékek felidézése, szórakoztató ismeretszerzés.


A hangsúlyt az ismeretszerzés forrásai és módszerei, illetve a térben-időben való tájékozódás mellett olyan tartalmi kulcselemekre tesszük, mint a lakóhely múltjával, kulturális és természeti értékeivel, a helyi hagyományokkal való megismerkedés, néhány jól látható jelenség tanulmányozása és értelmezése, változásának nyomon követése, a főbb társadalmi csoportok és kisebbségek kultúrája és látásmódja közötti különbözőségek feltérképezése. Lehetőséget kívánunk adni egyes feladatok önálló vagy kiscsoportos feldolgozására és az egyéni tapasztalatok átadásán keresztül való tanulásra, illetve a szerzett információk gyakorlatban való felhasználására is.”

A projekt 7 451 100 millió forintos európai uniós támogatásból valósul meg. A PIHGY ebben a tanévben összesen 84 múzeumpedagógiai foglalkozást tart minimum 280 fő részvételével (összesen 660 részvétellel) a program keretében. A projektnek köszönhetően a múzeumi foglalkozások arányának növekedése az összes múzeumi rendezvény arányában 5 százalék lesz.

Különösen fontos, hogy a foglalkozások egy másik pályázat, a KMOP-5.1.1/C-2F-2009-003 a Havanna lakótelep integrált szociális rehabilitációja projektben 150 nm-en kialakított új múzeumpedagógiai teremben és Havanna kiállítóhelyen kapnak helyet, így a két pályázat erősíti egymás sikeres megvalósítását.

komment

süti beállítások módosítása